/Entrevistas///

entrevista con Pains of Being Pure at Heart, The

«No hay nada que haya experimentado en mi vida que se compare a la simple satisfacción de estar en un»
Kip, vocalista del grupo neoyorquino The Pains of Being Pure at Heart nos atiende para hablar de todo lo que supone su segundo disco "Belong", aprovechando su inminente paso por Madrid, Barcelona y Mallorca y su posterior visita encabezando el Vigo Transforma el sábado 2 de julio.
Junio, 2011

CLICK HERE TO READ IN ENGLISH

Vuestro primer disco fue un éxito instantáneo. Sin embargo no os ha llevado mucho tiempo sacar un segundo y de camino habéis lanzado un EP, singles, etc. ¿No habéis sentido la típica presión del segundo disco?

 Tras terminar el primer disco, teníamos un montón de canciones nuevas y no queríamos esperar dos años para que la gente las escuchara. Así que estábamos contentos de poder editar “Say No To Love” como un 7’’ y “Higher than the Stars” como un EP antes de editar “Belong” en 2011. Giramos un montón y es importante tener nuevas canciones que tocar para que los conciertos no se vuelvan aburridos para el público (o para nosotros).

En cuanto a la presión, estamos en sellos indies que nos han apoyado mucho (Slumberland US, PIAS UK/EU) así que nunca ha habido una presión comercial para lanzar un hit, realmente. Todo lo que querían de nosotros era que hiciéramos un disco en el que creyéramos de verdad y nos han dado el tiempo y la posibilidad de hacerlo, por lo que estamos muy agradecidos.

Supongo que vuestras vidas han cambiado radicalmente en los últimos años. ¿Cuando empezasteis la banda, buscabais hacer de ella vuestra profesión o sólo divertiros? ¿Que echáis más de menos de vuestras vidas antes y que es lo que más os gusta de estar en una banda de rock con cierta fama?

Creo que el ideal para lo que haces todo el tiempo es que tenga sentido y sea divertido. La oportunidad de dedicarnos a tiempo completo a hacer música es un sueño hecho realidad, y algo muy extraño de experimentar para cualquier banda. No hay nada que prefiriese hacer que levantarme cada día y escribir canciones y dar conciertos. Parece una vida tan más allá de lo que pensé que fuera posible. No hay nada que realmente eche de menos del pasado, al menos no hay nada que haya experimentado en mi vida que se compare a la simple satisfacción de estar en una banda - que siempre ha sido el sueño de mi vida, pero nunca pensé que realmente se volviera realidad.


Imagen“Belong” es un disco que recuerda al sonido de las bandas de los 90 ¿Estabais buscando un sonido más afín a bandas como Smashing Pumpkins al contactar con Flood y Alan Moulder a la producción? ¿O únicamente eran dos personajes clave con los que queríais trabajar?

La mejor música es atemporal - una gran canción de 1968 puede sonar genial en 1988 y una gran canción de 1988 puede sonar genial en 2008. Estábamos mucho menos preocupados de evocar una determinada época que en escribir el tipo de música que sea, esperemos, significativa más allá de nosotros mismos.


El sonido de guitarras en “Belong”, ha pasado de ser más etéreo y difuso a ganar en concreción y rotundidad, ¿buscabais ese sonido, es la dirección que queríais seguir?

Si y no. Creo que hubo mucha falta de experiencia en nuestro debut que hizo que las cosas salieran de una determinada forma, incluso cuando no era nuestra intención. Así que esta vez fuimos capaces de enfocarnos a capturar los sonidos de los instrumentos de la forma correcta - las baterías suenan mucho mejor en este disco y los teclados están mejor definidos y concebidos también. Mucho de eso ha sido posible con la ayuda de la producción de Flood y las mezclas de Alan Moulder.

Vuestras influencias son acusadas tanto en el primero como en el segundo disco. ¿Os preocupa que se os pueda tachar de oportunistas o de copiar a bandas del pasado?

Toda banda, incluso las que nos influenciaron a nosotros, estuvieron influenciadas por otras. Es en el inexacto arte de la imitación donde nace la creatividad. Para nosotros es como la mayor alabanza ser parte de un linaje de música asombrosa, difícilmente es algo de lo que rehuir. Para nosotros, lo más importante es la composición - las grandes canciones son mucho más importantes que fingir haber inventado la música - lo cual nadie puede reclamar legítimamente, en cualquier caso.

Ahora mismo hay unas cuantas bandas recreando sonidos de los 90 con muy buen resultado, como Japandroids o Yuck o vosotros mismos. Al margen de que sean buenas bandas, que opináis? ¿Hay algo de moda en la gran aceptación que tienen?

No tenemos nada en común con esas bandas o esa década o ningún sentido de retro-nostalgia en absoluto. Tratamos de escribir las mejores canciones que podemos en 2011 - por supuesto siempre habrá cualidades en ese esfuerzo que vinculen a gente con las mismas metas en diferentes eras, pero no idealizamos ningún momento de la historia aparte del presente.

ImagenJugáis mucho con mezclar música alegre asociada a una letra más complicada y viceversa. ¿Es la intención o surge de manera espontánea?

Es muy espontaneo. No puedo controlar las cosas sobre las que escribo, o al menos no debería. Hay épocas en que lo que quiero decir es difícil o incómodo - pero me gusta la incomodidad de algunas letras, si son sinceras y emocionalmente necesarias.

Habéis girado mucho por España desde que lanzasteis el primer disco. Ya que nos visitáis tan a menudo, ¿conocéis u os gusta alguna banda española?

Bueno, Aias, de Barcelona, son realmente buenas y la última vez tocamos con Odio Paris también. Soy también fan de Le Mans, así como de un single de la banda Nothing, ambos editados (creo) en el gran sello español Elefant Records. Además nuestro buen amigo Sergio toca en una banda llamada Tachenko.

Y de New York, ¿cómo está la escena ahora mismo? ¿Cuales son vuestros grupos favoritos de vuestra ciudad en estos momentos? ¿Y los clásicos que más os gustan?

Bueno, simplemente desde la perspectiva de un fan de la música, amo vivir en New York, ya que hay incontables grandes bandas locales que podemos ver casi cada noche. Algunas de mis favoritas son Dream Diary, Twin Shadow, Crystal Stilts, Beach Fossils, The Hairs, Zaza, Wyldlife, Hooray For Earth, Twin Sister, Titus Andronicus (aunque son tecnicamente de New Jersey, lo cual es importante), Vivian Girls, My Teenage Stride, Minks, Frankie Rose and The Outs y The Secret History y muchas más. Es una locura pensar en cuantas grandes bandas locales hay (y esas son sólo unas pocas).

En cuanto a la New York histórica, The Velvet Underground, New York Dolls, Television, The Ramones, Blondie, Sonic Youth, The Strokes y Yeah Yeah Yeahs son mis favoritas.


¿Cuales son los planes próximos de la banda? Seguir girando, algún nuevo lanzamiento, descansar...?

Girar es el plan para el futuro próximo. Tras ello, será tiempo de meditar y ver que hacer después. No tenemos “master pains plan” del éxito” ni nada parecido - generalmente lo vamos decidiendo según avanzamos.

Gracias por todo Kip, os veremos encima de un escenario español pronto.

La gira de The Pains of Being Pure at Heart en España:

Junio 18 - Dia De La Musica, Madrid
Junio 19 - Jardins del Palau Comtes d'Aiamans, Mallorca
Junio 20 - Sala Apolo, Barcelona
Julio 02 - Festival Vigo Transforma, Vigo

 

 

 

 

 



ORIGINAL TEXT IN ENGLISH

 



Your first record was a quick success. However, you have released the second quite
fast and meanwhile an EP came out, several singles, etc. Haven’t you suffered the
typical pressure of the second album?


 After the first record was finished, we had a lot of new songs and didn't want to wait two years for people to hear any of them. So we were glad to have the opportunity to release "Say No to Love" as a stand a lone 7" and "Higher Than the Stars" as an EP before releasing "Belong" in 2011. We tour a lot and it's important to have new songs to play so our shows don't get boring for the audience (or for us).

As far as pressure is concerned, we're on indie labels that have been exceptionally supportive (Slumberland US, PIAS UK/EU) so there's really never been a sense of commercial pressure to deliver a hit. All they wanted was for us to make a record we truly believed in and they've given us the time and opportunity to do that, and for that we're very grateful.


I guess your lives have totally changed in the last years. When you started the band,
did you want to make a living of it or just having fun? What do you miss more from your
lives before The Pains’ success and what do you like more of being in a well-known
rock band?


I think the ideal thing is for the thing you do all the time to be meaningful and fun. The chance to focus full time on making music is a dream come true, and such a rare thing for any band to experience. There's nothing I would rather do than wake up every day and write songs and play shows. It seems a life so far beyond what I ever thought was possible. There's nothing I really miss from the past, at least there's nothing that I've experienced in my life that compares to the simple satisfaction of being in a band - that's always been my dream in life, but I never thought it'd actually come true.


“Belong” is an album that reminds some 90s bands’ sound. Did you want to sound like
The Smashing Pumpkins or other alt-rock bands of that time, when you decided to
work with Flood and Alan Moulder?


 The best music is timeless - a great song from 1968 can sound great in 1988 and a great song in 1998 can sound great in 2008. We were far less concerned with evoking a given era than in writing the kind of music that will hopefully still be meaningful beyond our own.



The guitar sound in “Belong” sounds stronger and more defined now than in your
debut, where it was more ethereal and diffused. Did you aim for that change?


 Yes and no. I think there was a lot of recording inexperience on our debut that caused things to come out a certain way, even if it wasn't our intention. So this time around, we were able to focus on trying to capture the sounds of the instruments in the right way - the drums sound a lot better on this record, and the keyboards are better defined and thought out as well. A lot of that was made possible with the help of Flood's production and Alan Moulder's mixing.

You have some strong visible influences both in the first and second album. Does it
bother you the fact that someone call you copycats or opportunistic for sounding like
bands of the recent past?


 Every band, even the bands that influenced us, were influenced by other bands. It's the inexact art of imitation where creativity is born. To us we feel it's the highest praise to be part of a lineage of great music, it's hardly something to shy away from. To us, the most important thing is songwriting - great songs are far important than pretending to have invented music - which no one can rightfully lay claim to anyway.



There are right now a few bands recreating 90’s sounds with a very good result and
getting attention from indie media, like Japandroids, Yuck or yourselves. What do you
think about this? Do you think there is some kind of trend that will probably disappear
sooner or later or it’s just a coincidence?


 We have nothing to do with those bands or that decade or any sense of retro nostalgia whatsoever. We try to write the best songs we can in 2011 - of course there will always be qualities in that endeavor that will seem in keeping with people with the same goals in different eras, but we do not romanticize any moment in history other than the present.



Your music often mixes happy music with more complex lyrics or vice-versa. Is that
your aim when writing or it just comes out spontaneously that way?


 It's very spontaneous. I can't control the things I write about, or at least I shouldn't. There are times when the thing I want to say is awkward or uncomfortable - but I like the discomfort of certain lyrics, if they're sincere and emotionally necessary.



You have toured Spain a lot since your first album was released. So, given that you’re visiting us so often, did you get to know or like any Spanish band?

 Well, Aias from Barcelona is really good, and last time we got to play with Odio Paris too. I'm also a fan of Le Mans, as well as a single by the band "Nothing," both of which (I believe) were released on the great Spanish label Elefant Records. Also, our good friend Sergio plays in a band called Tachenko.



And about New York, how’s the scene there? Which are your favourite bands in the city right now? And which are the NY classics that you like most?


 Well, simply from the perspective of a music fan I love living in New York, as there are countless great local bands that we can see almost every night. Some of my favorites are Dream Diary, Twin Shadow, Crystal Stilts, Beach Fossils, The Hairs, Zaza, Wyldlife, Hooray For Earth, Twin Sister, Titus Andronicus (though they're technically from NEW JERSEY, which is important), Vivian Girls, My Teenage Stride, Minks, Frankie Rose and The Outs and The Secret History and so many more. It's pretty insane to think about how many great local bands there are (and those are just a few).

As for the historical New York, The Velvet Underground, New York Dolls, Television, The Ramones, Blondie, Sonic Youth, The Strokes and Yeah Yeah Yeahs and My Favorite.




Which are the future plans for the band? Keep touring, any new release, take a rest...?

 Touring is our plan for the near future. After that it's time to reflect and figure out what to do next. We don't have some "master pains plan of success" or anything like that - we usually just make it up as we go along.